Nejdůležitější pravidla prevence, jak předejít rakovině kůže - II. DÍL Slunečního miniseriálu

16. 5. 2019

Nejdůležitější pravidla prevence, jak předejít rakovině kůže - II. DÍL Slunečního miniseriálu

Podle American Institute for Cancer Research je rakovina kůže 19. nejčastěji se objevující rakovinou vůbec.[1]Její výskyt se za poslední desetiletí navýšil jednak v důsledku stoupající popularity outdoorových aktivit a také dovolenkových opalování. Odborníci věří, že u 4 lidí z 5 se dalo rakovině kůže předejít.[2] Dodržovat uvedená pravidla prevence Vás může posunout do oněch 4 případů:

1. Stín je Váš nejlepší přítel. Skrýt se před slunečními paprsky ve stínu je ten nejlepší způsob, jak se vyhnout spálení. Mějte však na paměti, že slunečníky, stromy či plážové stany neposkytují vždy stoprocentní ochranu. Platí zde zlaté pravidlo – čím máte kratší stín, tím rychleji hledejte úkryt.[3]

2. Nejlepší taktika je obrana (= ochrana). Nejpřirozenější způsob, jak se chránit proti škodlivým účinkům slunečního záření, je zůstat ve stínu, nosit vhodnou pokrývku hlavy (nejlépe nějaký slušivý klobouk s širokým okrajem, který ochrání i Váš zátylek, uši, oči a vlasy), zahalující oblečení a sluneční brýle s UV filtrem.

√      Brýle vyberte tak, aby měla SPF faktor alespoň 15 pro každodenní nošení a 30 pro chvíle vyšší expozice slunci (na horách, u moře atd).[4] SPF 30 znamená, že Vaše oči jsou 30krát lépe chráněné, než bez brýlí.

3. Nejlepší oblečení na ven? Volné barevné tričko s dlouhými rukávy, nejlépe z polyesteru. Mysleli jste si, že nejlepší ochranu proti slunci Vám zaručí bílé oblečení ? Tak to jste na omylu. Experti na dermatologii vyjmenovali několik faktorů, které ovlivňují stupeň ochrany oblečení před UV zářením (tzv. ultraviolet protection factor - UPF). Zde jsou ty nejdůležitější:

√     Hustě tkané látky mají vyšší UPF.

√     Vypráním se zvyšuje UPF díky tomu, že oblečení se přirozeně smrskne a záření je tak snadno neprostoupí.

√     Elastické materiály mají nižší UPF.

√     Nejlépe absorbuje UV záření polyester, poté vlna, hedvábí, nylon a na samém konci bavlna.

√     Barevná tkanina má vyšší UPF.

√     Čím volnější oblečení, tím lepší ochrana proti slunci. [5]

Pokud byste byli na pochybách, zda Vám Vaše oblečení poskytne vysokou ochranu před UV zářením, zkuste ho prosvítit žárovkou. Čím méně světla pronikne, tím méně propustí i UV záření.

4. Přes poledne si raději dopřejte doma siestu. Toto pravidlo jste určitě slyšeli už milionkrát, ale my Vám ho stejně připomeneme, protože opakování je matka moudrosti. Mezi 10. a 14. hodinou jsou UV paprsky zdaleka nejsilnější, s tím nemá cenu bojovat, proto si raději před a po obědě dopřejte doma chvíli odpočinku než vyrazíte ven.

 5. Nejlepší ochrana vlasů před sluncem je nevystavovat je přímému slunečnímu záření. Určitě jste si všimli, že během léta nám sluníčko vlasy zesvětlá. Někomu se tento jev může líbit a spojovat ho se zdravým letním vzhledem, ale měli bychom si uvědomit, že je to pouze SOS signál vysílaný vlasy vystavené nadměrné sluneční zátěži. Zajímá Vás, co se s vlasy v důsledku nadměrného oslunění děje?

√     Sluníčko produkuje ve vlasech pigment zvaný oxymelanin, který se projevuje zesvětláním vlasů, a je příčinou narušení disulfidových vazeb a tím i zeslabení vlasů obecně. 

√     V důsledku slunečního záření jsou poškozeny také vlasové lipidy, což má následek, že se nám zdají vlasy suché a bez života. Zdravé lipidy totiž propůjčují vlasům 2 základní vlastnosti - lesk a poddajnost. [6]

Ačkoli na trhu existuje spousta kosmetických přípravků slibující poskytnutí vlasům UV ochranu, nejúčinnější stále zůstává chránit se pomocí klobouku, slunečníku či kšiltovky. Chrání totiž nejen vlasy, ale i pokožku hlavy, kam se kosmetické přípravky špatně dostanou nebo uchytí. Pokud takovou pokrývku hlavy nemáte zrovna po ruce, radíme si sčesat vlasy do culíku a ještě lépe do drdolu tak, aby pokožka hlavy byla kompletně pokryta vlasy (tedy bez pěšinky), a tak jste předešli jejímu spálení. Navíc vlasům ukrytým uvnitř drdolu bude poskytnuta ochrana vlasy vnějšími. Pokud byste chtěli mít ochranu pokožky hlavy zvládnutou úplně na jedničku, tak byste na pěšinku ve vlasech či pokožku s řídkým porostem nanesli ještě opalovací krém.

6. Denně sledujte UV index. Index globálního slunečního UV záření neboli UV index vyjadřuje množství ultrafialového (UV) slunečního záření na konkrétním místě v konkrétní den. Dnes se již hlásí v denní předpovědi počasí, takže Vám pomůže lépe si naplánovat vaše outdoorové aktivity. Pokud ale chcete být o UV záření stále informováni, můžete si do mobilu nainstalovat aplikaci, která bude UV index hlídat za Vás. Stáhnout ji můžete například zde.  

Přestože nadměrnému pobytu na slunci bychom se měli vyvarovat každý den, pokud je UV index střední nebo snad vysoký měli bychom být zvlášť opatrní. Zde je tabulka doporučených preventivních opatření vztahujících se k jednotlivým hodnotám UV indexů:[7]

         uv index


7. 
Správně zvolený opalovací krém (+ stín + oblečení) = ochrana na maximum

Přestože opalovací krémy poskytují účinný způsob jak předcházet škodlivým vlivům slunečního záření, měli by se kombinovat s postupy uvedenými výše - tedy vyhýbáním se přímému slunečnímu záření a nošením vhodného oblečením.

√     Ochrana pouze opalovacím krémem není nikdy 100% (i když zvláště opalovací krémy s vysokým SPF se tomuto číslu blíží), navíc musíme počítat i s tím, že účinnost krémů se v důsledku mechanických otěrů, kontaktu s potem/vodou postupně snižuje.

√     Oproti tomu oblečení přestavuje sice relativně trvalou ochranu před sluncem, nicméně UV paprsky jím více či méně proniknou. Sečteno podtrženo, jedině kombinací obojího docílíme té nejúčinnější ochrany před sluncem.

U opalovacích krémů pak mějte stále na paměti, že nejsou určeny k prodloužení doby sluneční expozice, ale ke zvýšení ochrany během nezbytné expozice.[8] Takže nehledě na to, jakým SPF se Vaše lahvička opalovacího krému pyšní, je nezbytné ho opakovaně nanášet každé 2-3 hodiny (především když se potíte, koupete, či utíráte ručníkem).

Opalovacích krémů je na trhu celá řada, proto ve III. díle našeho Slunečního miniseriálu jsme pro Vás vytvořili přehledné tabulky, které Vám pomohou se mezi nimi rychle zorientovat a vybrat ten, který je pro Vás nejlepší :)



Zdroje:

[1] World Cancer Research Fund - https://www.wcrf.org/dietandcancer/cancer-trends/skin-cancer-statistics 

[2] World Health Organization - https://www.who.int/uv/faq/protect/en/ 

[3]  World Health Organization - https://www.who.int/uv/sun_protection/en/

[4] Skin cancer foundation - https://www.skincancer.org/prevention/sun-protection/clothing/protection

[5] Indian Journal of Dermatology, Venereology and Leprology - http://www.ijdvl.com/article.asp?issn=0378-6323;year=2007;volume=73;issue=2;spage=73;epage=79;aulast=

[6] DRAELOS MD., Zoe Diana. Sunscreens and hair photoprotection [online]. NC, 2006 [cit. 18. 4. 2019]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16311170

[7] Global Solar UV Index: A Practical Guide, společné doporučení Světové zdravotnické organizace, Světové meteorologické organizace, Programu OSN pro životní prostředí a Mezinárodní komise pro ochranu před neionizujícím zářením, Světová zdravotnická organizace, Ženeva, 2002

[8] World Health Organization - https://www.who.int/uv/faq/protect/en/index4.html

Související

#
  • 17.
  • 05.
  • 2019
Novinky

Abyste se při výběru opalovacího krému nespálili ! Pár rad od farmaceutů - III. DÍL Slunečního miniseriálu

Víte, jaký opalovací krém si zabalit do kufru na dovolenou ? Jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými značkami ? celý článek
#
  • 16.
  • 05.
  • 2019
Novinky

Nejdůležitější pravidla prevence, jak předejít rakovině kůže - II. DÍL Slunečního miniseriálu

Odborníci věří, že u 4 lidí z 5 se dalo rakovině kůže předejít. Dodržovat uvedená pravidla prevence Vás může posunout do oněch 4 případů: celý článek

Dostávejte ty nejlepší tipy o zdraví zdarma