Vitamín D

Vitamín D a co je dobré o něm vědět

Vitamín D (neboli kalciferol) je velmi důležitý vitamín přispívající k normální funkci imunitního systému a udržení normální stavu zubů a kostí. Během letních měsíců jsme schopni ho doplnit přiměřeným opalováním na slunci. Od podzimu do jara však až 60-80% české populace trpí jeho nedostatkem.

Z potravin je velmi těžké získat doporučenou denní dávku – pro představu by se jednalo o 300g sardinek nebo 250g lososa denně. Proto je velmi důležitá jeho suplementace potravinovými doplňky.

Čemu prospívá Vitamín D

Podle schválených zdravotních tvrzení vitamín D přispívá k:

  • normálnímu vstřebávání a využití vápníku a fosforu
  • normální hladině vápníku v krvi
  • udržení normálního stavu kostí
  • udržení normální činnosti svalů
  • udržení normálního stavu zubů
  • normální funkci imunitního systému
  • podílí se na procesu dělení buněk
  • je potřebný pro normální růst a vývin kostí u dětí
  • normální funkci imunitního systému u dětí

Jak se může projevovat nedostatek Vitamínu D

Nedostatek vitaminu D se může u dětí projevit křivicí a zvýšenou kazivostí zubů.

V jakých potravinách je Vitamín D

Mezi potraviny bohaté na vitamín D patří zejména rybí tuk, rybí maso (sardinky, losos, tuňák, slaneček), játra, žloutek, mléko a mléčné produkty.

Dávkování vitamínu D

Denní referenční hodnota příjmu pro dospělého je 5 μg.

Doporučujeme dodržovat dávkování, při vyšších dávkách se může docházet ke svědění kůže, nepřirozenému pocitu žízně, zvracení a průjmu.

Co je dobré vědět

Pro zlepšení účinku vitaminu D se doporučuje kombinace s vitamínem A, C, vápníkem a fosforem.

Dostávejte ty nejlepší tipy o zdraví zdarma

Newsletter background