Kolagen a co je dobré o něm vědět

Kolagen je pojivová tkáň, která „drží pohromadě" buňky a tkáně v lidském těle a určuje jejich pevnost a pružnost. Udává se, že některé typy kolagenových vláken jsou několikanásobně pevnější než ocel.

Čemu prospívá

Kolagen je nepostradatelná bílkovina. Lidské tělo si jej produkuje samo a to téměř ve třiceti variantách, které jsou představovány jednotlivými typy bílkovinných vláken s různým prostorovým uspořádáním. Kolagen představuje 25 – 30% všech bílkovin v těle a jeho vysoký obsah je přítomen v kůži, chrupavce, šlachách, kostech, zubech. Z toho je zřejmé, že struktury kolagenu musí být v odlišných částech lidského těla různorodé, přizpůsobené různým stupňům pevnosti, pružnosti a pohyblivosti okolních tkání.

Jak se může projevovat nedostatek

Po třicátém roce věku se tvorba kolagenu a jeho množství v lidském těle postupně snižuje. Ve vyšším věku je jednoznačně znát, že:

  • kůže ztrácí svoji pevnost a pružnost
  • kosti se stávají křehčími
  • funkčnost kloubního aparátu se zhoršuje

Známé jsou i tzv. „kolagenové choroby", tedy nemoci, které jsou způsobeny tvorbou patologických nebo degradačních forem kolagenu.

Negativní vliv na tvorbu kolagenu má nezdravý životní styl, škodlivé je kouření a vysoká spotřeba cukru.

V jakých potravinách je kolagen

Významným zdrojem kolagenu jsou sýry a mléčné výrobky, maso, vejce. Suplementace kolagenu je vhodná také prostřednictvím kvalitních doplňků stravy. V nich bývá kolagen přítomen v podobě želatinových přípravků, nebo ve formě hydrolyzovaného nebo nativního kolagenu. Zatímco nativní kolagen je struktura přirozená, tělu vlastní, želatiny a hydrolyzovaný kolagen vznikají jeho štěpením.

Dávkování

Kolagen bývá dostupný ve formě tablet, případně drinku. Doporučené dávkování proto záleží na typu konkrétního přípravku a je uvedeno v příbalovém letáčku. Většinou není doporučováno užívání u dětí do 3 let, u těhotných a kojících žen.

Pro maximální účinek

Za účelem komplexního účinku jsou v produktech využívány nejdůležitější typy kolagenů - v lidském těle je totiž nejvíce (až z 90%) rozšířený typ kolagenu I (šlachy, kosti, zuby), dále pak typ II (chrupavky) a typ IV (cévy). Do doplňků stravy s kolagenem jsou přidávány i vitamíny (C, K a D).

Dostávejte ty nejlepší tipy o zdraví zdarma

Newsletter background