Zinek a co je dobré o něm vědět

Zinek je po hořčíku jeden z nejdůležitějších minerálů ovlivňujících řadu biologických procesů v těle. Přestože zinek je jedním z minoritních minerálních prvků, je zásadní pro široké spektrum funkcí v organismu.

V lidském těle se vyskytuje ve většině tkání (kůže, vlasy, nehty, oči, kosti, játra, ledviny a varlata), je důležitý pro tvorbu bílkovin a hojení ran, napomáhá při tvorbě inzulinu, léčení duševních poruch, podporuje psychickou výkonnost, zlepšuje chuť k jídlu, podporuje růst a zamezuje ukládání cholesterolu. Je důležitým antioxidantem, podporuje imunitu a zvyšuje odolnost proti nemocem.

Čemu prospívá zinek

Podle schválených zdravotních tvrzení zinek přispívá k udržení normálního stavu kostí, pokožky, vlasů a nehtů a dále přispívá k:

  • metabolizmu kyselin a zásad
  • metabolizmu sacharidů
  • rozpoznávacím funkcím
  • syntéze DNA
  • plodnosti a reprodukci
  • metabolizmu makroživin
  • metabolizmu mastných kyselin
  • metabolizmu vitaminu A
  • syntéze bílkovin
  • udržení normální hladiny testosteronu v krvi
  • udržení normálního stavu zraku
  • funkci imunitního systému
  • ochraně buněk před oxidativním stresem
  • se podílí na procesu dělení buněk

Jak se může projevovat nedostatek zinku

Při nedostatek zinku se se nejčastěji setkáváme se sníženou imunitou, dermatitidou, zhoršením hojením ran, nebo vypadáváním vlasů. Nedostatečné množství zinku může ale být také příčinou snížené chuti k jídlu, neuropsychických potíží, poškození činnosti pohlavních orgánů a postižením reprodukčních funkcí.

V jakých potravinách je zinek

K nejlepším zdrojům zinku v naší potravě patří maso, vnitřnosti, především játra, obilné klíčky, vajíčka, mléko a mořští živočichové - především ústřice. Z rostlinných produktů jsou to obilné klíčky, fazole, ořechy či dýňová semena
Celozrnné cereálie a výrobky z nich obsahují také značné množství zinku, jeho využitelnost je ale velmi nízká díky obsahu vlákniny v nich.

Dávkování zinku

Denní referenční hodnota zinku pro dospělého je 10mg.

Protože množství přijímaného zinku ze živočišných zdrojů mnohonásobně převyšuje množství zinku získaného z rostlinné potravy, je důležité, aby přísní vegetariáni dbali na dostatečný příjem především v případě těhotných žen.

Evropský úřad pro bezpečnost potravin dále stanovil maximální tolerovaný příjem zinku na 25mg denně.

Co je dobré vědět

  • Zinek je prvek, který má velmi významný vliv na správný vývoj všech živých organizmů a to rostlinných i živočišných. Přitom není obsažen v živých tkáních ve vysokém množství – uvádí se, že tělo dospělého člověka obsahuje pouze přibližně 2 g zinku.
  • Využití zinku v organismu se zvýší kombinací s vápníkem, fosforem či vitaminem A.
  • Většina zinku se znehodnocuje tepelnou úpravou potravin.

Dostávejte ty nejlepší tipy o zdraví zdarma

Newsletter background