Co je základní vizí B Lab?
Je to podnikání jako poselství společného dobra.
Tato nezisková organizace byla založena v roce 2006 v USA a certifikuje ziskové společnosti pod značkou B Corporations (zkráceně B Corps).
Písmeno „B“ je odvozeno od anglického slova „beneficial“ a představuje přínos pro společnost a životní prostředí, který tyto podniky splňují. Členové celosvětové komunity B Corp dnes společně pracují na tom, aby se naše planeta stala lepším místem.
Jak členové komunity B Corp pracují, aby se naše planeta stala lepším místem?
Tak, že podrobují podnikatelské postupy zkoušce – zájemci z řad podniků musí projít nekompromisním certifikačním procesem podle přísných kritérií:
- Jakými hodnotami se řídí, pokud jde o styl řízení?
- Jaká práva mají jeho zaměstnanci?
- Jaký je jeho dopad na životní prostředí, společnost a zákazníky?
Společnost s certifikovaným statusem B Corp splňuje nejvyšší standardy ověřené sociální a enviromentální výkonnosti a vyvažuje zisk a účel.
Cíle a hodnoty celosvětového hnutí
B Lab sdružuje společnosti, které usilují o jednotný cíl: vybudovat inkluzivnější a udržitelnější ekonomiku pro všechny.
„Usilovat o společné dobro je změna paradigmatu,“ vysvětluje Dr. Stefan Siemer, vedoucí oddělení udržitelnosti společnosti Weleda.
„Zisk zůstává důležitým cílem, ale nikdy ho nesmíme dosáhnout na úkor lidí, zvířat nebo životního prostředí.“
B Corporations se zavázaly k dlouhodobému procesu neustálého zlepšování: každé tři roky se musí znovu certifikovat a splňovat stále náročnější standardy.
Cílem není být méně špatný, ale prostřednictvím příkladných obchodních praktik dělat více dobrého pro lidi a životní prostředí. B Corporations jsou definovány jako sociální podniky využívající své zisky k vytváření přidané hodnoty pro společnost.
Jak se společnosti stávají certifikovanými B Corps?
Pro získání certifikace B Corp spolupracují společnosti s organizací B Lab na hodnocení svého podnikání do posledního detailu.
Jádrem procesu je takzvaný B Impact Assessment (hodnocení dopadu). Tento nástroj měří, jak obchodní rozhodnutí ovlivňuje všechny zúčastněné strany – akcionáře, zaměstnance, zákazníky a dodavatele. Výsledek hodnocení dopadu vyšší než 80 bodů umožňuje společnosti učinit další krok k certifikaci.
Klíčovou roli hraje právní odpovědnost: například v případě společnosti Weleda je usnesením vlastníků snaha o společné dobro a ekologickou pohodu zakotvena ve firemních stanovách.
Certifikované společnosti podporují hnutí B Corp ročním certifikačním poplatkem, podepisují B Corp Deklaraci vzájemné závislosti a souhlasí s podmínkami dohody. Pozitivní dopad společnosti Weleda je podpořen transparentností: podrobná hodnotící zpráva je veřejnosti k dispozici na adrese https://bcorporation.net/directory/weleda-a-g-group.
B Lab necertifikuje výrobky, ale celou společnost a hodnoty, kterými se řídí.
Dr. Stefan Siemer, vedoucí oddělení udržitelnosti společnosti WELEDA
Co znamená tato certifikace pro společnost Weleda
- Vždy se Weleda snažila o udržitelnost
- Weleda usiluje o budoucnost, která je sociálně spravedlivá a udržitelná z hlediska životního prostředí
- Společnost investuje své prostředky u etických bank
B Lab chválí certifikovanou přírodní kosmetiku Weledy a férové vztahy, které buduje se svými partnery. Získání certifikace B Corp bylo dalším logickým krokem, jak ještě efektivněji uplatňovat své hodnoty v praxi.
Namísto mnoha jednotlivých opatření, jimiž se řídili v minulosti, nyní zahájili ambiciózní komplexní program ochrany klimatu. Společnost usiluje o klimatickou neutralitu. Zpočátku své úsilí zaměřují na své budovy, výrobní zařízení a vozový park.
Od roku 2022 bude zlepšovat ekologické vlastnosti všech výrobků Weleda. To zahrnuje hledání inovativních řešení pro dopravu, dodavatelské řetězce, zemědělské pěstování surovin a obalové materiály včetně výroby i likvidace.
Do roku 2025 chtějí výrazně snížit svou uhlíkovou stopu i dopad výrobků na životní prostředí během jejich používání (například zamezením používání horké vody).
V rámci našeho programu One Percent investuje do boje proti změně klimatu, pro zlepšování stavu půdy a ochranu biologické rozmanitosti.
Fakta a milníky
-
Nezisková organizace B Lab byla založena v USA roku 2006.
-
V současnosti je na světě více než 4 000 certifikovaných společností B Corporations, které zastupují více než 150 průmyslových odvětví v 77 zemích.
-
Mezinárodními značkami s certifikací B Corp jsou například Patagonia, Fairphone, Hootsuite a Ben & Jerry's.
-
Celosvětové hnutí B Corp také spolupracuje s městy na prosazování pozitivních změn prostřednictvím iniciativy Cities Can B. Ta má společné projekty s Edinburghem, Cordobou, Barcelonou, Santiagem, Mendozou, Rio de Janeirem, Córdobou a Asunciónem.
-
Od roku 2020 ochránily společnosti B Corps na celém světě 200 000 hektarů půdy, kompenzovaly 16 milionů tun uhlíku a ušetřily 225 milionů litrů vody.
-
Od roku 2015 dohlíží B Lab Europe na rostoucí síť více než 400 certifikovaných B Corporations v devíti zemích kontinentální Evropy, včetně Francie, Dánska, Itálie a Španělska.
Co je základní vizí B Lab?
Je to podnikání jako poselství společného dobra.
Tato nezisková organizace byla založena v roce 2006 v USA a certifikuje ziskové společnosti pod značkou B Corporations (zkráceně B Corps).
Písmeno „B“ je odvozeno od anglického slova „beneficial“ a představuje přínos pro společnost a životní prostředí, který tyto podniky splňují. Členové celosvětové komunity B Corp dnes společně pracují na tom, aby se naše planeta stala lepším místem.
Jak členové komunity B Corp pracují, aby se naše planeta stala lepším místem?
Tak, že podrobují podnikatelské postupy zkoušce – zájemci z řad podniků musí projít nekompromisním certifikačním procesem podle přísných kritérií:
- Jakými hodnotami se řídí, pokud jde o styl řízení?
- Jaká práva mají jeho zaměstnanci?
- Jaký je jeho dopad na životní prostředí, společnost a zákazníky?
Společnost s certifikovaným statusem B Corp splňuje nejvyšší standardy ověřené sociální a enviromentální výkonnosti a vyvažuje zisk a účel.
Cíle a hodnoty celosvětového hnutí
B Lab sdružuje společnosti, které usilují o jednotný cíl: vybudovat inkluzivnější a udržitelnější ekonomiku pro všechny.
„Usilovat o společné dobro je změna paradigmatu,“ vysvětluje Dr. Stefan Siemer, vedoucí oddělení udržitelnosti společnosti Weleda.
„Zisk zůstává důležitým cílem, ale nikdy ho nesmíme dosáhnout na úkor lidí, zvířat nebo životního prostředí.“
B Corporations se zavázaly k dlouhodobému procesu neustálého zlepšování: každé tři roky se musí znovu certifikovat a splňovat stále náročnější standardy.
Cílem není být méně špatný, ale prostřednictvím příkladných obchodních praktik dělat více dobrého pro lidi a životní prostředí. B Corporations jsou definovány jako sociální podniky využívající své zisky k vytváření přidané hodnoty pro společnost.
Jak se společnosti stávají certifikovanými B Corps?
Pro získání certifikace B Corp spolupracují společnosti s organizací B Lab na hodnocení svého podnikání do posledního detailu.
Jádrem procesu je takzvaný B Impact Assessment (hodnocení dopadu). Tento nástroj měří, jak obchodní rozhodnutí ovlivňuje všechny zúčastněné strany – akcionáře, zaměstnance, zákazníky a dodavatele. Výsledek hodnocení dopadu vyšší než 80 bodů umožňuje společnosti učinit další krok k certifikaci.
Klíčovou roli hraje právní odpovědnost: například v případě společnosti Weleda je usnesením vlastníků snaha o společné dobro a ekologickou pohodu zakotvena ve firemních stanovách.
Certifikované společnosti podporují hnutí B Corp ročním certifikačním poplatkem, podepisují B Corp Deklaraci vzájemné závislosti a souhlasí s podmínkami dohody. Pozitivní dopad společnosti Weleda je podpořen transparentností: podrobná hodnotící zpráva je veřejnosti k dispozici na adrese https://bcorporation.net/directory/weleda-a-g-group.
B Lab necertifikuje výrobky, ale celou společnost a hodnoty, kterými se řídí.
Dr. Stefan Siemer, vedoucí oddělení udržitelnosti společnosti WELEDA
Co znamená tato certifikace pro společnost Weleda
- Vždy se Weleda snažila o udržitelnost
- Weleda usiluje o budoucnost, která je sociálně spravedlivá a udržitelná z hlediska životního prostředí
- Společnost investuje své prostředky u etických bank
B Lab chválí certifikovanou přírodní kosmetiku Weledy a férové vztahy, které buduje se svými partnery. Získání certifikace B Corp bylo dalším logickým krokem, jak ještě efektivněji uplatňovat své hodnoty v praxi.
Namísto mnoha jednotlivých opatření, jimiž se řídili v minulosti, nyní zahájili ambiciózní komplexní program ochrany klimatu. Společnost usiluje o klimatickou neutralitu. Zpočátku své úsilí zaměřují na své budovy, výrobní zařízení a vozový park.
Od roku 2022 bude zlepšovat ekologické vlastnosti všech výrobků Weleda. To zahrnuje hledání inovativních řešení pro dopravu, dodavatelské řetězce, zemědělské pěstování surovin a obalové materiály včetně výroby i likvidace.
Do roku 2025 chtějí výrazně snížit svou uhlíkovou stopu i dopad výrobků na životní prostředí během jejich používání (například zamezením používání horké vody).
V rámci našeho programu One Percent investuje do boje proti změně klimatu, pro zlepšování stavu půdy a ochranu biologické rozmanitosti.
Fakta a milníky
-
Nezisková organizace B Lab byla založena v USA roku 2006.
-
V současnosti je na světě více než 4 000 certifikovaných společností B Corporations, které zastupují více než 150 průmyslových odvětví v 77 zemích.
-
Mezinárodními značkami s certifikací B Corp jsou například Patagonia, Fairphone, Hootsuite a Ben & Jerry's.
-
Celosvětové hnutí B Corp také spolupracuje s městy na prosazování pozitivních změn prostřednictvím iniciativy Cities Can B. Ta má společné projekty s Edinburghem, Cordobou, Barcelonou, Santiagem, Mendozou, Rio de Janeirem, Córdobou a Asunciónem.
-
Od roku 2020 ochránily společnosti B Corps na celém světě 200 000 hektarů půdy, kompenzovaly 16 milionů tun uhlíku a ušetřily 225 milionů litrů vody.
-
Od roku 2015 dohlíží B Lab Europe na rostoucí síť více než 400 certifikovaných B Corporations v devíti zemích kontinentální Evropy, včetně Francie, Dánska, Itálie a Španělska.
Autor článku
PharmDr. Hana ChudobováVystudovala jsem klinickou farmacii na Farmaceutické fakultě Univerzity Karlovy v Hradci Králové. Zanedlouho poté jsem začala provozovat svoji vlastní lékárnu, kterou mám až do současnosti. Za tu dobu jsem si rozšířila odborný rozhled nejen řadou certifikovaných kurzů o poradenství ve farmacii, ale především denodenní prací s pacienty, kteří se za mnou vrací již přes 30 let. V praxi využívám své znalosti a zkušenosti s pacienty společně s poznatky současné medicíny. Farmacii mám ráda, přináší mi radost a dlouhodobé uspokojení.