Jak se může cvičení negativně podepsat na pleti a jak tomu předejít

3. 5. 2021

Jak se může cvičení negativně podepsat na pleti a jak tomu předejít

Shrnutí 

Jak prospívá cvičení pleti v bodech:

      • Okamžitý efekt zářivé pokožky po cvičení díky zvýšené prokrvenosti orgánů včetně kůže (k buňkám se dostane více kyslíku a živin)
      • Zlepšení psychické pohody, což snižuje pravděpodobnost a/nebo závažnost kožních problémů jako je akné, ekzém nebo psoriáza (protože stres hraje podstatnou roli při těchto onemocnění)
      • Lepší kvalita spánku a s tím související zlepšení vzhledu pokožky a potlačení kruhů pod očima

Jak jí může naopak poškodit:

      • podráždění pokožky
      • dehydratace
      • akné (zejm. acne mechanica)
      • seboroická dermatitida

Jak ošetřovat pleť:

Před cvičením

    1. Vyčistěte si obličej a odstraňte veškerý make-up.
    2. Poté aplikujte hydratační mlhu nebo termální vodu. Při cvičení venku za slunečného počasí nezapoměňte na opalovací krém, v chladnějších dnech na hydrataci
    3. Vynechte antiperspirant. Zkuste místo toho přírodní deodorant, který neucpává póry.

Během cvičení:

    1. Nedotýkejte se obličeje. 
    2. K otření potu používejte vždy čistý ručník. 
    3. Vlasy si stáhněte z obličeje. 

Po cvičení:

    1. Osprchujte se. Pokud to nelze, použijte čistící ubrousky pro odstranění zbytku potu a bakterií.
    2. Hydratujte se. Napijte se vody a pokožce dodejte extra hydrataci krémem.

Jak může cvičení zlepšit vzhled naší pokožky

Věděli jste, že pravidelný pohyb je nejen dobrý pro svaly, ale také pro celkový vzhled vaší pokožky? Cvičení zvyšuje srdeční tep a zlepšuje krevní oběh, pomáhá dodávat pokožce kyslík a živiny, což udržuje pleť zdravou. Zároveň podporuje produkci kolagenu a nové kožní buňky, díky nimž vypadá pleť zářivější. Pokud zařadíte do své běžné rutiny pravidelnou fyzickou aktivitu, udržíte si fit postavu, dobrou náladu a zdravější pleť. 

Může mít cvičení negativní vliv na pokožku?

U některých jedinců může začátek nové tréninkové rutiny vyvolat:
      • podráždění pokožky
      • dehydrataci
      • akné (zejm. tzv. acne mechanica) 
      • seboroické dermatitidu 
A to zvlášť pokud má člověk k těmto problémům sklony. Jak tedy dosáhnout co nejlepších výsledků, aniž by trpěla vaše pleť? Ukážeme si jak pečovat o pokožku před, během a po cvičení.

Jak ošetřovat pleť PŘED cvičením

1. Vyčistěte si obličej a odstraňte veškerý make-up. Většina z nás myslí, že je nejdůležitější umýt si obličej od potu až po cvičení. Ve skutečnosti je mnohem důležitější vyčistit si obličej PŘED fyzickou aktivitou. 
      • Proč? Během dne se na obličeji nashromáždí nečistoty, mastnota, bakterie a make-up. V kombinaci s potem se pak výrazně zvýší riziko ucpaných pórů a akné, příp. také seboroické dermatitidy nebo lupů (zvlášť pokud má člověk k těmto problémům sklony).
2. Poté aplikujte hydratační mlhu nebo termální vodu, která vás osvěží a nastartuje k fyzickému výkonu. 
      • Moje doporučení: Po odlíčení je dobré pleť zklidnit a osvěžit pomocí termální vody (vybrat si můžete od více značek, ale mně se nejvíce osvědčila od Avene). Pokud potřebujete pleť i hydratovat, sáhněte spíš po hydratační mlze, třeba od značky Eucerin.
3. Pokud cvičíte venku, aplikujte hydratační krém (v chladných dnech) a opalovací krém (ve dnech slunečných).
      • Opalovací krém – Opalovací krém je důležitá ochrana před UV zářením, které může vést k rakovině kůže či předčasnému stárnutí. Již dříve jsem sepsala vlastnosti, které by měl splňovat opravdu kvalitní opalovací krém nebo popsala rozdíly mezi minerálními a chemickými filtry v opalovacích krémechNezapomeňte, pokud si užíváte delší čas venku, aplikovat opalovací krém každé 2 – 3 hodiny a po každém koupání či intenzivním pocení. 
      • Moje doporučení: Pro outdoor aktivity jsou praktické opalovací krémy buď ve formě tyčinek nebo  v malém balení - vejdou se do kapsy a máte je vždy při sobě. Můj absolutní favorit je v tomto Avene Sun Sport, speciálně vytvořený pro nadšence outdoorových sportů (velmi vysoká voděodolnost i vůči potu a vodě).

      • Hydratační krém – Hydratační krém ochrání vaší pokožku před vnějšími vlivy. Pokud cvičíte venku a je chladno může vaše pokožka pociťovat pnutí nebo podráždění od větru, hydratační krém ji před těmito pocity ochrání. 
      • Moje doporučení: Velmi příjemný hydratační krém, který se okamžitě vpije do pokožky a zanechá ji hebkou a chráněnou je Hydraphase HA od La Roche Posay ať už ve výživné nebo lehké textuře. Pokud dáváte přednost přírodní kosmetice, Skin food od Weledy bude tou správnou volbou.
4. Vynechte antiperspiranty, které omezují tvorbu potu. Nechte vaší kůži dýchat a tělo volně vylučovat odpadní látky. Zkuste místo nich přírodní deodorant, který potlačuje tělesný pach, aniž by ucpával póry.

Jak ošetřovat pleť BĚHEM cvičení

  1. Nedotýkejte se obličeje. Během cvičení se rozhodně vyvarujte dotýkání pokožky špinavýma rukama a otírání obličeje do trička. Tím zabráníte šíření bakterií.
  2. K otření potu používejte vždy čistý ručník. Používejte bavlněnou osušku a pleť jemně otírejte od potu během cvičení. Pokud používáte ručník s hrubým povrchem můžete si poškodit pokožku a umožnit tak průniku bakteriím. 
  3. Vlasy si stáhněte z obličeje. Pokud máte delší vlasy stáhněte si je během tréninku co nejvíce z obličeje. Mastnota a vlasové produkty mohou ucpávat póry a zapříčinit vznik akné. Měli byste si dávat pozor také na čelenky nebo potítka, mohou zadržovat pot a bakterie, které mají rovněž vliv na akné.

Jak ošetřovat pleť PO cvičení

    1. Osprchujte se. Tělo i obličej. Je důležité z pokožky co nejdříve odstranit pot, nečistoty a bakterie, které mohou způsobovat akné nebo jinak iritovat pokožku. Nakonec opláchněte obličej studenou vodou, která zužuje póry a snižuje zarudnutí pleti po cvičení. 
    2. Hydratujte. Intenzivní pocení dehydratuje pokožku. Doplňte svému tělu tekutiny a na pokožku aplikujte tělový hydratační krém. Třeba ten nejoblíbenější Skin food Body butter od Weledy, spokojenost zaručena.

    Acne mechanica 

    Acne mechanica je forma akné, která postihuje nejčastěji sportovce. Je vyvolaná teplem a/nebo třením kůže. Projevuje se nejčastěji v místech mechanického tření pokožky s jiným materiálem - například akné na zádech způsobené sportovní podprsenkou nebo akné na braně způsobené řemínkem od helmy. 

    Řešením je:

    • dodržovat rutinu péče o pleť uvedenou výše (zejm. důležité je okamžité osprchování se)
    • bavlněné nebo vlho pohlcující materiány (například syntetické materiály jako nylon nebo polyestern - rychle nasají pot, uschnou a dokonce snižují celkovou teplotu organismu)
    • oblečení by mělo být co nejvolnější, aby nedocházelo k tření oblečení a pokožky

    acne mechanica

    Příklad jak může vypadat Acne mechanica v praxi u sportovce (otištěno v Dermatology Times).

    PharmDr. Hana Chudobová

    Vystudovala klinickou farmacii na Farmaceutické fakultě Univerzity Karlovy v Hradce Králové. Zanedlouho poté začala provozovat svoji vlastní lékárnu, kterou má až do současnosti. Za tu dobu si rozšířila odborný rozhled nejen řadou certifikovaných kurzů o poradenství ve farmacii, ale především denodenní prací s pacienty,  kteří se za ní vrací již přes 30 let. V praxi využívá své bohaté znalosti a zkušenosti s pacienty společně s poznatky současné medicíny. Práci ve farmacii má ráda, přináší jí radost a proto se jí věnuje celý život.

    Dostávejte ty nejlepší tipy o zdraví zdarma

    Newsletter background